Fritidshem

Fritidshemmet

Vi arbetar utifrån Maria Montessoris pedagogik

I skolans lokaler ryms också fritidshemmet. Även där tillämpar vi Montessoripedagogiken. På så vis skapas kontinuitet mellan arbetet i skolan och på fritids. Alla våra aktiviteter är kopplade till läroplanens krav.

I vår terminsplanering finns bioklubb, pyssel, smyckesverkstad, spöktimme och andra pedagogstyrda aktiviteter. Varje termin görs planeringen om utifrån elevernas och personalens idéer, önskemål och förslag.

Barn leker ute i skogen med förskolelärare

Under eftermiddagarna på fritids uppmuntras främst utomhusaktiviteter där vi går på spännande skogsutflykter, bygger kojor i skogen, spelar fotboll, bandy eller pingis, klättrar i klätterställningen och mycket mer.

I vårt skaparrum är det elevernas fantasi och kreativitet som är utgångspunkten. Där finns tillgång till mängder av olika material såsom lera, pärlor, målarfärg, pyssel mm. Vi har även ett stort utbud av spel, pussel, lego, kaplastavar mm.

Fritidshemmet erbjuder också ”fritidsgympa” i idrottssalen. Barnen är indelade i två grupper och varje grupp får varsin timme varannan vecka.

Mellanmålet äts i mindre grupper beroende på klass eller aktivitetsgrupp. Det är självservering och mellanmålet består av mjölk, fil/yoghurt, flingor, knäckebröd och mjukt bröd med olika sorters pålägg. Vi bjuder alltid på grönsak eller frukt. Ibland bakar vi vårt eget matbröd som vi sedan äter till mellanmålet.

Fritidssamlingar

Vi har regelbundna fritidssamlingar där vi pratar om hur vi har det på fritids. Elevernas funderingar är utgångspunkt för samtalet. De får också möjlighet att då lägga förslag till aktiviteter och material.

Skoljoggen

Varje höst arrangera vi Skoljoggen eller motsvarande aktivitet med russinkontroller och på vintern Lilla Vasaloppet inklusive blåbärssoppa.

Fritidsfika

En gång per läsår bjuds föräldrar och syskon in till ”fritidsfika”.