En dag i gula huset

En dag i gula huset

Dagen börjar uppe på röda husets gård, där vi hälsar varandra en god morgon och väntar in våra stora och små arbetskamrater.

Senast kl. 9:00 samlas vi för upprop i cirkeln vid lilla grinden, för att gå vi ner till oss och äta vår medhavda frukt/smörgås på altanen.

Dagens grupp går in i klassrummet och arbetar, andra leker på stora (med väst) eller lilla gården eller kanske en tur till skogen tillsammans med en pedagog…

Den pedagog som arbetar i klassrummet passar på att plocka ur torkskåpet och lägger torra kläder på en (för ändamålet avsedd) matta. Barnen sorterar och hänger/lägger på sin plats i hallen.

Kl. 10:45/11:00 plingar klockan och det är dags att städa och gå in. Barnen väntar (och räknas) vid husknuten. Några barn i taget går in i hallen, assisterad av en pedagog, klär av sig ytterkläderna och hänger upp sina saker på sin plats. Dags för handtvätt och kanske ett toabesök.

Den pedagog som går in sist hänger upp de kläder som barnen lagt i blöthögen.

Kl. 11:15 är det samling på blåa mattan. Samlingens teman varierar: vi sjunger, dansar, läser, pratar och gör olika övningar tillsammans.

Cissi dukar och förbereder, om möjligt i sällskap av ytterligare en pedagog.

Den pedagog som håller i samlingen stannar kvar till sist och plockar undan.

Kl. 11:40 sätter vi oss till bords. De barn som äter i ateljén går med Cissi o Annica, övriga äter i klassrummet.

Vid bordet är det trivsamt och inte så högljutt. Vi pratar med behaglig röst, är artiga och säger ”tack” och ”var så god”.

Barnen dukar själva av sin tallrik, glas o bestick. Vi säger ”tack för maten!”

Efter maten är det dags för toalettbesök och handtvätt. När man är klar väntar man på blåa mattan, kanske tittar i en bok?

Den pedagog som slutar tidigt går först på rast. OM och när vi saknar diskhjälp diskar Marika eller 1:a rastaren…

Två pedagoger vilar med barnen på blåa mattan. Vi läser en bok, lyssnar på musik, kanske provar lite meditation eller lugn yoga.

Efter vilan är det arbetsstund i klassrummet. Barnen väljer själva om de vill arbeta med materielen på hyllorna, arbeta i ateljén, språkrummet eller med något annat. I lugna rummet är vi några barn i taget, under överseende av pedagogen som arbetar i klassrummet.

Kl. 14:15 är det dags för handtvätt och mellanmål, som serveras inne eller ute. När vi äter i klassrummet ”viker” vi två av borden till servering. Barnen dukar av och vi hjälps åt att torka bord och sopa.

Efter mellanmålet är det åter dags för handtvätt innan vi sätter oss på blåa mattan. Vi har en kort eftermiddagssamling med upprop innan vi går ut i hallen och tar på oss ytterkläder, gärna några barn i taget.

Den pedagog som diskar lämnar om möjligt köksdörren öppen för kontakt med hallen.

Vi pedagoger kommer överrens om vem som går ut först och tar emot barnen på gården. Inget barn får gå ut innan det finns en pedagog på plats…

Kl. 15/15:30, ibland något senare, men senast 16 går vi upp till röda husets gård.

Frukt serveras vid behov av ”energipåfyllning” …

Vi säger ”hej då” när vi går hem för dagen!

Det här inlägget postades i Aktuellt, Förskolan. Bokmärk permalänken.

Kommentarer är avstängda i denna post.