Så arbetar vi

Förskolan

Så arbetar vi

I förskolan är barnens behov i centrum. Trygghet och omvårdnad går först.
gul mask transparent
förskolelärare lär ut till barn i klassrum

Vi börjar morgnarna med en stunds utevistelse. Väl inne är det först samling där olika teman och händelser styr samtalet. Därefter inleds förskolans arbetspass där barnen får välja antingen ett montessorimaterial att arbeta med eller någon annan aktivitet. Efter lunch är det vila med högläsning för de stora barnen och efter vilan är det utetid som gäller igen med utrymme för fri lek. Lek är en viktig del av barnens arbete.

Måltider

Lunch äter de stora förskolebarnen i sitt kök. De små barnen äter i det röda husets kök. Maten levereras från cateringföretaget Sandborgen. På eftermiddagen serveras mellanmålsbuffé. Ibland serveras det utomhus om vädret tillåter.

Inne och ute

Miljön kring barnet är förberedd så att det motsvarar det lilla barnets behov av frihet, ordning och meningsfull sysselsättning. Inredningen är anpassad till barns storlek.
Vi försöker vara ute så mycket det går. Därför sker t.ex. lämning av barnen ute på morgonen.

Utflykt

På fredagar har de stora barnen utflyktsdag och på onsdagar de små. Några gånger per termin får främst de stora barnen åka på teater eller andra aktiviteter.

Naturlig övergång till skola

De barn som går på Rydbo Friskolas förskola har förtur till skolan. Det ger en naturlig övergång till F- klass och skolan där mycket av materialet de använt på förskolan återkommer i olika former.