Resultat och utvärdering
Skola F-6
Läroplaner
Rydbo Friskola följer läroplanerna för förskolan och grundskolan. Förskolan står under kommunens tillsyn och skolan under Skolverkets. Kommunen följer skolans verksamhet bla genom enkäter.
För utvärdering och uppföljning sker nationella prov i årskurs 3 och 6. Varje elev har dessutom en individuell utvecklingsplan och gör en individuell veckoplanering.


Nationella prov
Vi är stolta över att våra elever visar så goda kunskaper. Det är ett viktigt kvitto på skolans kvalitet. Det visar sig tex genom mycket bra resultat på de nationella proven och de placerar sig bra i fråga om de nationella målen i de andra ämnena.
Kommunen genomför årligen en enkät till eleverna där de får svara på frågor om trygghet, trivsel och hur de upplever arbetet i klassrummet och på fritids. I alla mätningar som gjorts under åren får vår skola mycket höga poäng av eleverna.
Individuell uppföljning
Föräldrar kan följa sina barns utveckling bla genom den individuella utvecklingssamtal som görs varje termin gemensamt mellan barn/föräldrar och lärarna och genom elevernas egen veckoplanering.
Uppföljning av tidigare elever
Respekt och ansvar
Vi jämför inte barnen med varandra utan respekterar individualiteten. Det hjälper barnet att utveckla sin självrespekt och också respekten för andra.
Alla barn får ta ansvar för sin miljö både ute och inne.
Delaktigheten i den omsorgen gör att barnen känner att vi vuxna ser honom eller henne som en jämlike.
Leken är barnets arbete
Respekten för barnet ligger till grund för hela vårt arbete. Därför kallar vi barnets ”lek” för övningar i arbete. Barnet arbetar aktivt för att växa och utvecklas.